Amb l’evolució de la tecnologia i de la inteligencia artificial, l’àmbit de la docència i de l’educació s’ha vist obligat a adaptar-se a aquesta nova eina. Per aquest motiu, es proposa l’integració i utilització de la IA en el sector de l’educació.
La Inteligencia Artificial permet generar contingut de tot tipus a partir d’instruccions concretes. Una IA és capaç de generar imatge video, text, so, inclús música. En aquest espai es proporcionen eines útils per tal d’incentivar a la docència mitjançant recursos de IA.
EINES RECOMANADES SEGONS EL SEU ÚS
La Intel·ligència artificial funciona a partir de dades ja existents i de informació penjada a la intranet, per això és capaç de abarcar un gran ventall d’utilitats.
Les eines de generació de text són les més comuns i les més utilitzades. Dins d’aquesta secció trobem diferents webs o aplicacions:
- Chat GPT
- Gemini (google)
- Tutor AI
- Copilot (Microsoft)
- Tome
Utilitats en la docència. Eines textuals.
- Preparació de classes.
- Recerca d’articles o textos específics per a un tema en concret.
- Ideació de dinàmiques o recursos per a utilitzar a classe.
- Convertir textos en diapositives per a presentacions.
Tanmateix, hi ha eines per a resumir documents, articles o llibres:
- Explain Paper → Resumir i explicar textos i conceptes.
- Humata → Resumir, comparar i millorar documents.
- Chat PDF
En l’àmbit més visual, es poden trobar eines especialitzades en generar imatges a partir d’instruccions textuals:
- DALL-E
- Adobe Firefly
- Midjpurney
- Craiyon
Utilitats en la docència. Eines gràfiques i audiovisuals.
- Creació d’imatges específiques per graficar un contingut de l’assignatura.
- Generar presentacions visuals i atractives.
- Crear material didàctic.
Per altra banda, també hi ha eines per a la creació de vídeos a partir de text:
- Deep Brain AI
- Synthesia
- Runway
En àmbits com la generació de so o la música trobem diferents eines especialitzades:
- Tts Maker
- Mureka
- Artlist.io
A més, hi han eines per transcriure vídeos o audios a text:
- Whisper
- Dictation.io
- Happy Scribe
- Stream (Microsoft)
- Otter.ai
Utilitats en la docència. Eines sonores i auditives.
- Generació de guions a partir de vídeos com a eina recurs.
- Generació de missatges o contingut auditiu per a variar la distribució del contingut..
- Generació còpies escrites del guió de vídeos utilitzats a l’assignatura.
- Creació de contingut específic per a l’assignatura.
Altres eines d’utilitat:
- LanguageTool → Millorar i corregir textos.
- Grammarly → Millorar i corregir textos.
- Research Rabbit → Recerca de referències en línia.
- DeepL Translate → Traducció de textos.
- Gradescope → Avaluar tasques i treballs de manera automatizada.
- My Study Life → Organitzar i planificar horaris i classes.
- Smodin → Detecció de plagi.
- GitHub → Programació de codi.
- Tabnine → Programació de codi.
COM CITAR I REFERENCIAR L’ÚS DE LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL (APA)
Després d’utilitzar un recurs creat per una IA ja sigui per a un projecte o per a un treball, és important citar i referenciar correctament la utilització d’aquesta dins de la bibliografia. En aquesta secció es presenta la normativa imposada per APA, per tal de fomentar i incentivar a la citació correcte de les eines proposades anteriorment.
Bibliografia:
Autor del model d’IA utilitzat. (Any del model d’IA utilitzat). Nom del model AI utilitzat (Versió del model AI utilitzat) [Tipus o descripció del model AI utilitzat]. Adreça web del model d’IA utilitzat.
Dins del text:
Autor del model generatiu d’IA, Any de versió utilitzada
BONES PRÀCTIQUES A L’HORA DE FER SERVIR LA INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL
El gran abast d’informació que pot proporcionar o generar una intel·ligència artificial, de vegades està fora de l’abast de les persones, per això cal fer un bon ús d’aquest nou recurs per tal de que no sobrepassi els valors ètics, conceptuals i intel·lectuals dels docents o estudiants que fan servir-la.
- Una IA pot proporcionar informació variada sobre un tema molt específic cercada a través d’una instrucció, però aquest ainformació no s’assimila a la paraula d’un expert. Per això és important que la informació que proporciona la IA sigui un punt de partida per al treball o la recerca.
- Una part fonamental per a poder utilitzar la IA és la instrucció que se li dona. És important explicar el context de la recerca per tal de que la IA entengui el punt de vista de la resposta que es demana. La instrucció ha de ser precisa i clara, ja que sinó la IA la pot malinterpretar i no donar la resposta que s’està buscant.
L’utilització de una IA per a la docència pot afavorir molt a la dinàmica de les classes. Incorporar i fomentar la utilització d’aquesta en el treballs i projectes de classe ajuden a que l’assignatura no quedi estancada en el temps i d’aquesta manera mostrar l’adaptació constant del sistema d’educació.
Per tal de incentivar l’ús de la IA en la docència, es proporciona un recull d’eines online que estan a l’abast de qualsevol persona interessada simplement iniciant sessió. En aquest recull hi ha una gran varietat d’eines IA generatives ambel seu l’enllaç corresponent.