Una d’espaguetis (Marshmallow Challenge)

Una de les coses que més costa assumir entre tots (estudiants i professorat) és el canvi de pes que cal que hi hagi entre continguts i competències. Estem acostumats a “mesurar” les assignatures segons els continguts, i no tant segons les competències. Cal “saber coses”… però també cal “saber-les fer”.

En el cas del món audiovisual les competències són encara més rellevants. Els projectes són complexes: crear un audiovisual implica treballar en equip, tenir en compte elements pressupostaris i de producció, dominar la narrativa, saber traduir les emocions en imatges… És clar que no cal que tot això ho faci una sola persona, però alhora la indústria demanda cada cop més perfils polivalents (amb moltes més competències, vaja).

I explicar això als alumnes de primer, que acaben d’arribar a la universitat, no és fàcil. No és difícil explicar-ho, és difícil que ho assumeixin, que ho entenguin.

marshmallow1Per una qüestió professional vaig conèixer una activitat que es denomina Marshmallow Challenge, la competició dels “núvols”. La dinàmica és molt senzilla: tens 10 espaguetis, una corda, un tros de celo i un núvol de sucre. I cal fer una construcció el més alta possible en 18 minuts. És una dinàmica que es realitza molt en contextos d’emprenedoria per aprendre algunes lliçons sobre el prototipatge i l’elaboració de projectes, però em va semblar que era clarament extrapolable en el nostre àmbit.

 

El valor que per mi té a l’aula fer aquesta activitat la podria resumir en els punts següents:

marshmallow21. Impacte. Vulguis o no, començar la universitat i que et parlin de núvols de sucre i espaguetis és quelcom que no et deixa indiferent. Et semblarà bé o malament, però en tot cas no et deixarà fred.

2. Relació de grup. És una manera de trencar el gel en el grup-classe. Fins aquell moment tothom està callat (són nous, no es coneixen). A partir d’aquí es poden començar a relacionar a partir d’una vivència “graciosa” comuna.

3. El “big data“. El fet que la mateixa activitat, amb les mateixes normes, s’hagi fet amb col·lectius radicalment diferents (des d’executius fins a nens, passant per enginyers o artistes) permet treure conclusions interessants respecte a com actua cada col·lectiu i quins són els resultats (mesurables en l’alçada de les seves construccions) d’aplicar determinats comportaments o habilitats. Així, per exemple, els enginyers són els que millors resultats tenen (resultat de la importància de la “tècnica”). I el segon col·lectiu que més bons resultats té són els nens de preescolar (no tenen por a equivocar-se i apliquen l’assaig-error).

4. La metàfora. La construcció d’una torre feta d’espaguetis serveix com a metàfora, com diu Tom Wujec, el seu creador, per a l’elaboració de qualsevol projecte. Cal que pensis on tens el teu núvol, quin és el teu objectiu, i quines habilitats necessites per a aconseguir-ho. En el cas dels audiovisuals, l’activitat ens ajuda a determinar quines són les habilitats que cal per a aconseguir l’èxit en un projecte (en aquest cas audiovisual). La recepta la trobem en una barreja entre tècnica (els coneixements adquirits a la carrera), creativitat (una part es pot aprendre; però també hi ha quelcom innat); experiència (assaig-error. cultura del fracàs. La millor manera d’aprendre és fer) i risc (cal saber calibrar què estem disposats a arriscar. Si no arrisquem, no guanyarem la competició. Si arrisquem massa, la torre cau).

5. L’elaboració de projectes. Tenim 18 minuts. A alguns els sobra temps, potser massa temps, i la torre cau. A d’altres els falta temps perquè han dedicat massa estona a planificar i no a executar. Saber trobar l’equilibri entre pensar i fer.

Si en voleu saber més o aplicar aquesta activitat a les vostres disciplines us aconsello visitar la web del Marshmallow Challenge. Hi ha tota la informació de com dur-ho a terme, així que… per què no aprofitar-ho?

Us deixo amb en Tom Wujec i la seva TED Talk sobre aquest projecte. Fins una altra!

 

Add a Comment

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Captcha *