Què hi ha al costat de les nostres assignatures?

Una de les primeres coses que fem quan mirem un estudi, és mirar la llista d’assignatures i veure quines van al costat de les altres,  les de primer curs, quines  hi ha per trimestres, entrem a veure quins són els professors responsables de les assignatures i així tenim una idea, molt general, de l’estudi.

Quan arriben els estudiants, els hi expliquem també, el primer dia i amb vista panorámica, les assignatures que cursaran, organitzades per matèries.

I passaran els trimestres, i amb aquests les assignatures amb les seves Activitats, casos, notes,  lectures, reptes, i dels trimestres, aniran corrent els cursos del grau que estiguin cursant.

Tenim doncs aquest recorregut fixat pel nostre pla d’estudis i tenim un coordinador/a que el vetlla, però hem de veure també què està passant en paral·lel des de la nostra Escola, i en el conjunt de la institució, just al nostre costat, per treure’n el màxim rendiment possible. Tenim la sort d’estar en una institució on passen moltes coses i molt variades. De fet, moltes de les nostres assignatures tenen professors o experts convidats en algunes de les seves sessions, tenim cicles de conferències dels nostre grau i d’altres que es donin al Tecnocampus, tenim un centre de congressos on hi passen des d’actes institucionals, graduacions i fires. I tenim tot un món al costat, tant referint-nos en general a portes a fòra de la universitat com referint-nos a una Barcelona que inaugura el seu Mobile World Congress, els seus congressos i fires, jornades, visites, exposicions, ponències i debats, que estan tant a l’abast nostre.  I és el fer viure tot això que tenim al costat, que fa que les nostres assignatures siguin més properes pels estudiants i més vives, perquè sempre passen coses que podem aplicar, de les que podem posar exemples, donar la referència de qui ho ha dit o qui ho  ha fet i utiltzar-ho a classe o fer que sigui habitual per els estudiants, saber què està passant al costat i com hi poden participar.

Quan ens assignen la docència d’una assignatura, hauriem de poder recollir tots els esdeveniments que passaran durant aquell trimestre i que poden tenir una relació amb la nostra assignatura.

La setmana passada, a l’auditori Vèrtex de la UPC, es van presentar els projectes finals de l’Imagine IOT 2016. Fa quatre mesos, quatre empreses van llançar un repte. Volien aportar solucions a la millora de l’experiència del seu client, volien diversificar el seu producte o volien oferir una millora en el servei que donen. A cada repte per empresa, s’assigna un grup de treball multidisciplinar que treballa seguint el mètode Lombard que Imagine Creativity Center utilitza i ensenya. Amb el mètode i amb un Imagine al darrere que fa que visquin com a una experiencia vital i en equip, el temps de treball, els equips van treballar durant 4 mesos hiper intensos, per presentar a les empreses, la solució, el producte que després d’analitzar el repte, havien dissenyat i prototipat.  El que és interessant d’aquesta fase de prototipatge, es que no es queda en la idea i prou, sinó que ha de permetre encaixar la proposta que es presenta, en la dinámica de l’empresa, dins de les possibilitats de l’empresa, per ser doncs, una proposta viable i possible. Fascinants tant les propostes, com lel fet de veure com l’Internet de les Coses està sent cada vegada un concepte que de forma natural anem incorporant als nostres serveis i productes.

I què en treiem de tot això en un post referent a l’aprenentatge? Doncs la idea de que al costat tenim tantes coses i que les podem agafar i aplicar, com en el cas que us explico d’Imagine IOT: pots anar a la presentació de projectes i és molt interessant perquè veus els productes, veus com els equips els presenten, veus les dinàmiques i la festa que hi ha al voltant d’Imagine o pots pensar en una dinámica d’aquest tipus de l’aula: un repte, un equip de persones que tenen un temps finit per proposar una resposta realista, que poden prototipar. I el millor de tot això és si aquest repte i aquestes propostes les podem fer amb les assignatures que tenim al costat, les que veiem al costat del pla d’estudis, quan mirem la web i que nosaltres, com a professors, relacionem i lliguem per disfrutar-les  sumades les unes amb les altres.

Add a Comment

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Captcha *