Pretemporada

Nou curs, nova pretemporada i ja van…. moltes la veritat!

Molts trobareu estrany l’ús del mot pretemporada en un entorn acadèmic però tinc la teoria que les setmanes prèvies a arrencar el curs tenen moltes similituds amb els períodes de preparació abans de començar una competició esportiva, o any acadèmic.
Des d’una perspectiva docent entenc aquestes setmanes com el període on cal analitzar què ha passat en les edicions anteriors; dissenyar tot canvi o novetat a introduir; desenvolupar els nous recursos, activitats avaluatives, etc.; per últim, implementar-les, tant a l’aula virtual (aquest any proporcionades abans de vacances) com, un cop arrenqui el curs des del terreny de joc, és a dir les aules.

Endinsem-nos una mica en aquest més clau en la vida de tot docent, que també coach.

ANÀLISI

Moment de mirar enrere i treure conclusions. Reviso tant les enquestes d’avaluació “oficials” (sempre hi ha suggeriments interessants) com les que passo relacionades amb millores de l’assignatura. Afegeixo un cop d’ull a aquelles notes (en post it o a Google Keep) on m’he anat apuntant elements a millorar: aquell exercici que potser no aporta massa; la pregunta d’aquell qüestionari potser no del tot ben formulada, l’explicació d’aquell concepte que tinc clar no s’ha acabat d’entendre, etc. Torno a mirar, i van …, un aulari on ho trobo tot a la primera, cosa que no em passa enlloc més. Com van ser les notes dels alumnes de l’any passat respecte als dels cursos anteriors? En què aprecio millors resultats i on no són suficientment satisfactoris?

DISSENY

Crear, innovar, pensar millores que aplicarem durant la temporada. És el que més m’agrada. A sobre fer-ho en equip amb gent com la Carme, el Joan o l’Àlex sempre és millor que fer-ho sol. A més, aquest any tenim nou fitxatge, l’Alfred, que segur aporta coses noves al grup. Què fer per a què els estudiants siguin més competents quan arribin els exàmens? O en la seva vida professional?

Cal decidir què segueix i què canvia i cal decidir quines novetats introduir. Crec que en l’àmbit comunicatiu no ens ha anat pas malament: el taulell d’instruccions i el fòrum ens han permès donar instruccions i resoldre dubtes, respectivament. Tanmateix, tinc clar que tenim marge de millora: els feedbacks i les guies d’avaluació són una assignatura pendent. Els recursos són de qualitat, però excessius. Potser caldria aclarir quins són fonamentals i quins complementaris. Cal reduir el nombre d’activitats i potser deixar més temps i aprofundir en l’exigència d’alguna que crec és molt significativa. Ajustar les ponderacions serà una conseqüència inevitable.

DESENVOLUPAMENT

Topem amb un element crític, el temps. Per sort tenim un cronograma clar i un disseny global que ens permetrà comunicar als estudiants què farem o quan. Cal planificar quins materials modificarem i en quin format. Proposo sempre començar per revisar acuradament què tenim i fer les esmenes necessàries. Si hi ha temps ja donarem espectacle amb vídeos, infografies, etc. Sempre penso que el SQAI fa meravelles. Sols he de recordar que necessiten temps.

Portar-ho tot a Moodle ho tinc per la mà. Exporto la còpia de seguretat. Xafardejo si hi ha alguna novetat. Configuro el calendari. Afegeixo alguna imatge. Configuro quan s’obre i es tanca cada fase d’aprenentatge. Recursos i activitats modificades. Reviso ponderacions. Noms dels alumnes revisats. A a veure quants tinc? Llistes impreses. Sembla tot a punt.

IMPLEMENTACIÓ

Aula virtual activada i aula presencial a punt. Preparat per una nova temporada que sols espero sigui d’utilitat per als estudiants. Pessigolleig a l’estómac. No ho puc evitar. Sé que durarà sols uns minuts. Comença el partit. Com deia un entrenador força proper: Jugar al futbol és molt senzill, però jugar un futbol senzill és la cosa més difícil que hi ha. Interpreteu lliurement.

Molt bon curs!

Add a Comment

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Captcha *