MOOC = Reinventar + Amortitzar + 31.000 persones interessades!

T’has plantejat mai fer un curs online, massiu, gratuït, sobre emprenedoria, on hi hagi inscrites 6488 persones? El MOOC Innotools ha acabat la seva tercera edició i ja suma més de 19.000 persones que hi han mostrat interès i que per tant, han vist la manera de presentar continguts i la manera d’enfocar els temes de Tecnocampus.

Innotools és com la nineta dels nostres ulls, ja que va ser un dels primers MOOC que es van fer en català, per una universitat catalana, a l’octubre 2013. Des de l’ESCSE i la Digital Factory s’ha treballat per anar millorant el MOOC en si, a cada edició, segons la dinàmica i els comentaris dels estudiants i també s’ha aprofitat per provar en format online, sobre continguts d’emprenedoria. En aquesta tercera edició, el que la professora Marian Buil ha fet ha estat fer coincidir les dates d’inici del MOOC a la plataforma Miríada, amb les dates d’inici del trimestre, fent que els estudiants Tecnocampus, fossin també estudiants del MOOC. Els estudiants Tecnocampus havien d’estudiar el Model Business Canvas i al MOOC també. En aquest cas ha estat un guanya-guanya, ja que els estudiants han aportat molt a la dinàmica del curs online, però per altra banda, n’han recollit i aprofitat tant els materials de base, com els comentaris d’una comunitat internacional que exposava les seves idees de negoci.

En aquest MOOC tenim un espai de Fòrum especialment actiu que necessita del seguiment de la professora, però que té una sèrie de carpetes des d’on pots trobar espai per preguntar, comentar, o aportar material complementari del tema de treball de cada una de les sis setmanes del MOOC i una carpeta que en diem Màquina de cafè, on en format breu, els estudiants que volen poden comentar la seva idea de negoci. Imagineu un potencial de més de 6000 persones donant feedback a aquesta idea? Tan sols el 10% respongui, ja és un valor afegit que els estudiants aconsegueixen.

Una segona nineta dels nostres ulls és el MOOC de “Robots y videojuegos en las aules: Scratch y Arduino para professors”, que impulsa Xnergic. Hem acabat la segona edició del MOOC amb 7409 persones inscrites, superant les 5399 de la primera edició. En aquest cas doncs, hem cridat l’atenció de 12808 persones a escala internacional que poden relacionar videojocs, plaques Arduino, interès per a la formació de professors, open source, o plantejament de com presentem les activitats.

El fil conductor de Robots és aconseguir que els professors dissenyin una unitat didàctica, a punt d’aplicar a les aules, incorporant elements apresos al MOOC. A la primera edició, el que vam saber era que el que primerament havíem preparat per professors, estava cridant l’atenció a un públic molt més general (tenim moltes anècdotes de pares i fills treballant amb Scratch, que és un programa per elaborar videojocs). A la segona edició, sabem de diferents grups de professors (no sols de tecnologia) que s’han ajuntat per seguir el MOOC.

Cada setmana, el professor Marco Antonio Rodriguez ha animat als inscrits a seguir pas a pas les seves propostes i ha motivat des del Fòrum de l’aula a que els participants expliquessin les seves propostes, o compartissin informació que trobaven a la xarxa.

Els MOOC són una eina que ens dóna moltes possibilitats: podem reutilitzar els materials del MOOC, en contextos diferents als del curs en si, ensenyar el que fem i com ho fem, aconseguir comunitat, aportar experiències dels nostres alumnes o dels nostres alumnis, dels nostres professors i saber què demana la gent interessada en els temes dels nostres cursos.

Juntar-nos en equips multidisciplinars per pensar una manera atractiva per una comunitat internacional que pot moure’s en una franja d’edat de cinquanta anys, amb backgrounds diversos i amb expectatives diferents és un gran repte, però… tot això sumat és molt, no? Visca els MOOCs doncs!

Add a Comment

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Captcha *