Generació d’idees: Que parlar sols serveixi per treballar en equip

Si ara de cop et dic, inventa una idea de negoci, imagina una eina TIC, o decidiu en grup quin projecte treballareu per l’assignatura, potser, només potser, no és el millor moment; perquè són les 8 del matí d’un dilluns amb pluja, o perquè surts d’un exàmen, o perquè estàs pendent de l’hora que has d’agafar l’autobús. No sempre estem predisposats o preparats per generar idees, i és important que en propiciem el moment. Abans de començar una sessió o activitat esportiva, fem escalfaments, estem parlant de fer escalfaments abans d’una sessió o activitat d’aula.

Idees

 

De tècniques per generar idees n’hi ha moltes, però el que proposem és una activitat breu, concreta, que consisteix en fer aixecar als estudiants de les cadires, i dir-los que surtin de l’aula, en grups o junts, depenent del nivel de soroll que poguéssim fer i del temps que li volem dedicar a l’activitat. La idea és que caminin, dient en veu alta tot el que veuen. Primer faran cara de sorpresa, intentant entrendre quin sentit té, pel que és important que abans de res els hi expliquem què farem i perquè.

Vam utilitzar aquesta técnica en dos moments diferents de l’assignatura (el segon cop, per proposta d’alguns estudiants):

El primer cop, i per equips, els estudiants havien de decidir quin tema treballarien pel projecte final de l’assignatura. Els estudiants havien agafat un paper plegat, on hi havia escrit el nom del grup al que pertanyien, de manera que aleatòriament quedaven dividits. Segons el nom del grup, que podía ser el nom d’un esport o el nom d’un tema relacionat amb viatges, que eren elements coincidents en les seves presentacions inicials al fórum de l’assignatura, havien d’inventar una eina TIC i l’havien de consensuar aquesta idea entre tots.

Es van anar aixecant per grups. Van sortir al passadís i amb les instruccions clares, van anar passadís amunt, passadís avall, dient en veu altra tot el que veien (paret, porta, extintor, finestra, vitrina, aula……). Quan tornàven, tenien 1 minut per escriure, cada un en un full de paper diferent, tantes idees com poguéssin relacionades amb el nom del grup i eines TIC. Era genial veure com tots estaven concentrats apuntant. Un cop passava el minut, havien de trobar connexions d’idees entre tots els membres del grup i acabar decidint el tema que treballarien.

Tots van valorar molt positivament l’activitat i val a dir que les idees que tenien abans de fer l’activitat a les que van aconseguir després, eren molt més originals. Al cap d’uns dies un estudiant em va demanar si podriem tornar a fer l’activitat de parlar sols 😉

El segon cop que vam fer servir aquesta técnica va ser l’últim dia de l’assignatura, en que havien de fer les presentacions en grups, de les eines TIC que havien inventat. Abans de començar les presentacions, es van aixecar els 48 estudiants i van anar escales avall, dos pisos i escales amunt, dient en veu alta, per sorpresa dels que s’anaven de professors i altres estudiants que es creuaven en la nostra ruta, el nom de tot el que anaven veient (graó, porta, barana, mar, tren, jersei…) . Després vam entrar a l’aula i vam començar les presentacions. Estaven predisposats i actius, que no és poca cosa.

A partir d’aquí, mil aplicacions. Com ho veus per les teves classes?

Si mai per algún passadís veieu tot d’estudiants parlant sols, ja sabeu què fan.

Add a Comment

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Captcha *