Aprendre amb porcs?

El curs passat vam fer la primera edició del postgrau d’Atenció a la persona en situació d’urgència i/o emergència. Es fa evident que els professionals de salut, tant metges com infermers necessiten adquirir una formació específica en aquest camp per tal que puguin identificar i avaluar les situacions de risc vital i proporcionar una actuació immediata. Han de desenvolupar habilitats en el presa de decisions, pensament crític i treball en equip per tal de convertir-se en professionals altament qualificats per proporcionar una assistència segura i de qualitat a la persona; sense deixar de banda el suport, l’acompanyament a la persona i la família en moments tant crítics i de tanta angoixa.

Per aquests motius volem formar professionals excel·lents en l’àmbit de l’assistència en urgències i emergències, volem obtenir resultats diferents i tal i com deia Albert Einstein: “Per obtenir resultats diferents has de fer coses diferents” i això és el que fem! Un equip de professionals que treballen a l’assistència guien als estudiants amb metodologies docents innovadores i amb simulació avançada al CSIS (Centre de Simulació i Innovació en Salut) per l’assoliment de les competències necessàries per aconseguir el nostre objectiu.

Dintre de dinàmiques molt participatives com l’ús de l’Aprenentatge basat en problemes (ABP), estudi de casos, utilització d’eines com el turning point…. Anem un pas més enllà i utilitzem ….. porcs! Sí porcs, aquells mamífers artiodàctil domèstic, probablement derivat del senglar, de cos gros, pell dura i coberta de cerres fortes, musell llarg i mòbil, orelles sovint caigudes, potes curtes i cua curta i prima.

Això si! Sumits en un somni profund i etern, ..vale!… Estan morts, si!! Tothom es va dur les mans al cap quan els va veure i ens van dir; …”Com podeu fer això als pobres porcs??” Però jo sempre contestava igual, …els alumnes han de realitzar procediments que ja ni els ninos que tenim ens poden ajudar. Els alumnes necessiten saber actuar ràpidament i amb precisió per si demà es troben una persona en aquesta situació. Entre diversos procediments, practiquen cricotomies (incisió quirúrgica d’emergència sobre la laringe realitzada per obrir la via aèria en una persona que s’asfixia), drenatge d’ un pneumotòrax punxant els pulmons, punxar al pericardi (sac fibroseros que envolta el cor i l’arrel dels grans vasos) per saber drenar-lo si es troben amb un tamponament cardíac, entre d’altres…. Vam utilitzar 3 porcs (6 alumnes amb cada animal i un docent) amb els quals els alumnes van practicar i simular diferents situacions durant tot el dia.

Al postgrau posem als nostres alumnes en situacions extremes de manera costant per tal de que aprenguin a saber donar una resposta ràpida ja que la vida de la persona pot dependre de la seva actuació.

Add a Comment

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Captcha *